Esti aici:
Prima pagină > Blog > Mintea mea, în gândul ei... > La ce folosesc măştile din spaţiul public?

La ce folosesc măştile din spaţiul public?

De multă vreme mă macină o chestie. Deşi ştiu, inclusiv de pe pielea mea, că, în orice meserie prestată în spaţiul public, imaginea vinde cel mai bine, continui să mă întreb, ca omul simplu de la ţară, de ce   personalităţile (definiţi-le voi altfel, dacă aveţi cuvintele la voi) vând altceva decât sunt în realitate. Mai pe româneşte, de ce merg aşa bine pe piaţă măştile, în detrimentul feţelor din spatele lor. M-am tot luat cu altele, dar două întâmplări ale ultimelor zile m-au făcut să mă-ntorc la temă.

Am făcut şi eu, săptămâna asta, o emisune pornind de la faimoasa flacără violetă. Sigur, nu musai pe partea energetică, dar în conexiune cu ea. Şi-mi povestea Nicoleta Svârlefus, astrologul pe care l-am invitat alături de teologul Florian Bichir, că mulţi o căinau şi o întrebau ce-a apucat-o să vină la Vorbe grele. Că, dincolo de faptul că nu cred în fenomene paranormale şi-n energii făcătoare de minuni, deci reprezint o cauză pierdută, sunt un soi de mâncător de oameni. Sigur că n-am mâncat încă pe nimeni în direct la Antena 2, evident că nici pe ea în respectiva seară (nici măcar căpcăunul de Padre n-a muşcat-o), dar asta-i imaginea. Poate nu cea predominantă sau poate că da, habar n-am şi nici nu vreau să cheltui vreun ban ca să fac un sondaj de opinie pe tema asta. Sunt o sumedenie de oameni care-mi calcă pragul prima oară şi, la ieşire, răsuflă uşuraţi că au scăpat vii şi-mi mulţumesc că am fost amabil şi nu i-am călcat în picioare. La întrebarea mea clasică (“pe cine am umilit eu aici?”), răspunsul standard se referă la prestaţiile mele ca invitat la Gâdea. Cum încă nu m-am dilit de tot să mă cred reîncarnarea Dr. Jeckyl, înclin să cred că, oricât de natural m-aş comporta eu în spaţiul public (şi chiar ţin la asta), există o mască pe care o port. Şi sunt doar unul dintr-un lung şir…

Ce m-a mânat, totuşi, la scris e prestaţia de aseară a ultramediatizatei actriţe Maria Dinulescu la Sinteza zilei, urmată de ideea pe care mi-a dat-o pe facebook jurnalistul Andrei Vulpescu, de a face o dezbatere pe tema măştilor din spaţiul public. Dincolo de platitudinile debitate cu un aer voit olimpian dintr-o emisiune care nu-şi propusese să impună o decizie radicală privind viitorul imediat al omenirii, atitudinea celei căinate (degeaba, dacă mă-ntreabă cineva şi pe mine) de fiţoşii cu aere intelectuale că s-a cuplat cu Poponeţ era atât de artificială şi de autopoleită cu un luciu de cocleală de m-a cutremurat. O tipă tânără şi draguţă, am înţeles că şi foarte talentată, avea un comportament de Mariana Nicolescu-n fluviile oratorice autoadmirative de la TVR şi, ca să citez din fostul meu coleg de la Antena 2, parcă era văduvită de lipsa unui tavan cu oglinzi care să-i facă automângâierea mai lină.

Am ales, dintr-un stoc extrem de consistent, două exemple, al meu şi al Mariei Dinulescu. Dar, cu siguranţă, e o regulă, nu o excepţie. Şi, dincolo de explicaţiile ştiinţifice pe care le-ar putea da un psiholog pentru fenomenul de mască, mi-ar plăcea să citesc şi părerile voastre.

Comentarii

comentarii

Similar Posts

209 thoughts on “La ce folosesc măştile din spaţiul public?

  1. *De ce merg asa bine pe piata mastile, in detrimentul fetelor din spatele lor*
    Pentru ca in societate sinceritatea nuda este suparatoare.Fara masca personalitatile ar fi incapabili sa se autominta. Imaginea publica buna nu poate fi pastrata spunand adevarul gol golut.Adevarul este acoperit de valul opac al cuvintelor, al mimicii.

  2. Daca s-a “cuplat” cu Poponet, ce pretentii mai ai de la Maria Dinulescu asta? E o foame-n gat, indopata cu toate stereotipiile feminine tipice spatiului balcanic si mioritic in particular (ia si tu, mama, un baiat cu bani, ca ai vazut ce rau e sa n-ai de nici unele, sa ma ajuti si pe mine la batranete, sa faceti copiii ca a lu’ tata Floarea are n, etc), s-a adaptat manelisitic (tiganesc) la toate parolele astea care trebuie reproduse pentru a fi primit intr-un cerc social si ii da inainte ca atat o duce capul.

    “personalităţile vând altceva decât sunt în realitate” pentru ca ceea ce sunt in realitate nu valoreaza nici cat o balega! Unii au relatii si aduc tigari fara timbru, altii contrafac alcool, astia ofera iluzii ca aici s-a nimerit sa gaseasca o nisa.

  3. Am vazut si eu emisiunea cu pricina si pot doar atat sa spun ca aceasta actrita M. Dinulescu n-a inteles nimic din formatul acelei emisiuni; in timp ce Oana Dobre , Mircea Badea si Mihai Bendeac aveau niste interventii pline de umor , individa graia numai adevaruri absolute de la tribuna … ONU! Recunosc ca n-am vazut-o in niciun film, dar eu n-am remarcat decat extrem de putini actori romani care, intr-o productie televizata sau un film , sa dea replici spontane , firesti si sa nu para ” intepeniti in scenariu “. Am vazut interviuri cu actori mari, grei, gen Al Pacino sau Meryl Streep, care atunci cand vorbeau, o faceau normal ca intre prieteni si nu cu priviri stanga – dreapta pentru ca sa le admiram noi lobul urechilor! Dar mai stii, poate ca Dinuleasca se poarta asa tot timpul, adica autoadmirativ!

  4. Toti purtam masti ca sa ne ascundem adevaratele intentii. Undeori le purtam sa nu ni se dezvaluie partea urita a caracterului a personalitatii. Cei din media poarta uneori masti care, uneori, nici nu li se potrivesc pentru a face rating in fata unora cu IQ ceva mai mare decat temperatura camerei. Fara masca, sunt banali, comuni, trag pirturi ca oricare altcineva, se scobesc in nas, si uneori chiar si maninca ce scobesc..

  5. Buna ziua,
    mastile folosesc la a fi acceptati oamenii respectivi de ipocritii care se uita la ei.
    Dvs nu va faceti griji ca rasufla lumea usurata cand iese din emisiune. Si de mine zice lumea ca’ s a dracu’ si sunt. Dar nu-mi pandesc vecinii dupa perdele, ajut cand pot si cat pot si dorm tare bine seara ca n-a trebuit sa-mi dau nici o masca jos.
    Mai bine sa intre in emisiune cu chilotii tremurand si cand ies sa zica:” Bai dar e de treaba Ciutacu asta!” decat sa intre fluierand si sa iasa cu chilotii in vine si lutul in cur.Asta referitor la emisiune dar e valabil si pentru viata in general.
    Cel mai des in viata ne lovim de oameni care par buni si cand isi dau masca jos….
    Cine vrea sa te aprecieze fara masca te aprecieaza oricum cine nu…mascati sunt pe toate drumurile…

    Bafta!

  6. Fiecare personalitate, constient fiind de importanta imaginii publice, cauta modalitati de a-si pune in valoare personalitatea si calitatile in spatiul public. Numai ca, ceea ce la unii se realizeaza natural, fara nici un efort, la altii cere exercitiu repetat.Practic el este impins de necesitate sa-si „cumpere” o masca care sa i se potriveasca perfect, pentru ca altfel NU se vinde imaginea lui.

  7. Felicitari ca sunteti printre cei mai cititi in blogosfera. La blogul Vorbe Grele ne intampina intotdeauna jurnalistul cu blog, Victor Ciutacu, fara masca.
    Am fost nevoita sa cumpa un mouse cu masca ca sa-mi pot exprima acest gand de apreciere.

  8. Treaba asta e ca si machiajul din cabina.
    Totul trebuie sa arate mai frumos, mai placut ochiului…. de aici si chestia cu mastile!

  9. Pentru simplul motiv că orce om are complexele sale, crede că afişarea unei măşti îl apără de ceva sau de cineva care îi poate strica imaginea publică. Măştile se poartă şi pe nevăzute, chiar în familie. Un psiholog ar motiva ca fiind o formă de autoapărare. Minţind oamenii au iluzia că se simt stăpâni pe situaţie.

  10. Cica:”da’ ce lezmajestate a comis ieri Gadea? a invitat niste persoane publice de succes si au stat la o barfa in fata camerelor.”-comentariu meu :”am doua argumente (dar nu singurele si anume daca nu-mi place emisiunea lui Gidea iau telecomanda si comut pe un alt canal,sa zice la Antena 2 ,dar al doilea argument este putin mai tare -postul Antena 3 nu apartine rudelor si prietenilor lui M.Gidea,prieteni care daca nu au unde sa bea o bere seara apar joia seara sau cind e vreo pana de inspiratie;e frumos sa faci emisiuni cind nimic nu ai a spune”am incheiat doar citatul.

  11. 1.cat am apucat sa vad, tipa mi s-a parut ok, iar faptul ca e frumoasa si talentata ii permite anumite licente. pe de alta parte, cred ca multi se simt inconfortabil fiind invitati cu badea in acelasi studio. nu de alta, dar e imprevizibil. chiar daca “nu ti-a bagat mana pe sub fuste”, la baza e totusi timid.
    2. @victor: nu stiu daca neaparat din politete, dar la “vorbe grele” nu ti-ai hingherit invitatii, chiar daca pe unii nu-i placeai. la sinteza pare a fi altceva, probabil ca si “atmosfera” te inspira.

  12. Mastile kabuki sunt singurele masti ce nu ascund realitatea , ci o pun in evidenta.
    Care realitate ? Realitatea psihica din strafundurile fiintei.
    Nu am vazut emisiunea de la inceput si ma intrebam cu o oarecare angoasa detasata : cine este acea domnisoara si cu ce se ocupa ? Cum isi castiga painea cea de toate zilele ?
    Ulterior am aflat ca este actrita si nu orice actrita, ci una de mare succes hic et nunc.
    Asa o fi. Nu ma pot pronunta pentru ca nu am vazut-o in exercitiul meseriei.
    In emisiune era un personaj de tinichea, bidimensional iar daca acesta este rolul pe care il interpreteaza in timpul liber, amintea de Stamate al lui Urmuz sau de cantareata cheala a dlui Eugen Ionescu.
    Nu spunea platitudini, spunea NIMIC.
    Era draguta, gracila, eleganta gestual si procedural,politicoasa, simpatica. Formal nu-i poti reprosa mai nimic.
    O singura chestiune m-a contrariat : era o persoana care nu exista. Ce vedeam si auzeam era eminamente virtual, neautentic, fara materie, fara continut. Era doar forma de dincolo de o masca kabuki, era forma vida. In teatrul Kabuki , masca este totul, iar actorul nu conteaza, nu reprezinta nimic. Nu intereseaza. Poate fi oricine cu o singura exceptie : sa nu fie femeie.
    Daca domnisoara Dinulescu doreste sa fie o fiinta reala si nu doar o umbra consumeristica, i-as sugera o lectura in acest sens : ” Eleganta ariciului ” de Muriel Barbery.
    Nu se pune problema de a fi ceva, ci de a fi pur si simplu.
    Dupa ce am vazut emisiunea pot trage o singura concluzie destul de trista :
    domnisoara Maria Dinulescu nu exista, este doar un fum din spatele unei masti kabuki.

    P.S. Ce surpriza placuta Oana Dobre, mai ales dupa enervarea persistenta pe care ne-a oferit-o in 2009.

  13. Aseara am avut onoarea sa vad o piesa de teatru extraordinara, “Love Factory” ( Teatrul National “Radu Stanca” din Sibiu). La un moment dat, dialogul personajelor mergea tocmai inspre directia asta, mastile publice. Nu stiu daca sunt “bune” sau “rele”, eu cred ca sunt utile. Nu poti sa fii acelasi X-ulescu cand mergi cu familia in vacanta si cand stai la masa cu, habar n-am, Adrian Nastase. Asta e in cazul jurnalistilor, dar evident ca exista si oameni in spatiul public care vor doar sa parvina, in orice circumstanta si fara nici un fel de scrupula. Nu vreau sa par “sef de sindicat” (vorba lu’ Badea), dar Maria Dinulescu putea sa il aiba gagiu si pe piticul porno, traim intr-o asa-zisa libertate, poate ca ar trebui sa ne comportam ca si cum am intelege notiunea… Oricum, am crezut ca lesin de ras cand actrita, foarte plina de ea insasi, cu un ton care te ducea inevitabil cu gandul la orgasm, ii spunea lui Mircea Badea, “te admir, esti un tip care spune ce gandeste….”, toata gama de stereotipii ca sa fiu mai scurt…:))… Atunci, pentru prima data de cand il urmaresc pe Badea am avut impresia ca e un pic luat prin surprindere, ” ce zice descreierata?… sa o anunte cineva ca am deja o top-modela”…:))… GENIAL!!!.. si Mihai Gadea e de asemenea, in top, are cate o replica de invitatii raman “UAU, Gadea a zis asta”… Bendeac si Oana Dobre erau si ei pe ” gia-gichi”… Eu as vrea ca toate emisiunile sa fie fix asa, fara politica, fara probleme de “interes national” ca oricum ne ia naiba… Macar sa “ne” radem… Si pentru “intelectualii” care lasa comentarii profunde, poate ca printre o lectura de Kant si una de Schopenhauer, au auzit de Grigore Moisil, “parintele” informaticii romanesti, care era avea un simt al umorului extraordinar… Poate inteleg si ei ca incruntarea nu inseamna aproape axiomatic inteligenta, cum nici zambetul nu se incadreaza la categoria lipsa de intelect…

  14. D-le Ciutacu…nu mai e loc sub soare,sau ce va deranjeaza? Mie mi s-a parut foarte placuta exuberanta fetei…Si ce daca e iubita unui poponet?!

  15. MASCA…totul e o pseudo-naturalete si nu poate fi perceputa ca masca decat in momentul in care starea e constientizata dar atata timp cat totul e facut la nivel subconstient nu mai are caracter de masca ci de “anormalitate normalizata” cum spunea Octavian Paler.
    In functie de sistemul de valori oameni adopta o tipologie care (cel putin la nivel iluzoriu) ofera o imagine net superioara statusului de baza si implicit atrage dupa sine si respectul cuvenit…desi de cele mai multe ori apare chiciul social “melteanul,agariciul,parvenitul”
    Raportandu-ne strict la frumoasa (si nu sunt sarcastic) actrita,se poate spune ca a incercat si nu a iesit nimic…personal banuiesc si o influentza “euforica”…!
    Tema desi foarte buna este destul de laborioasa si necesita timp sau multe pagini pentru dezbatere.
    VA SALUT RESPECTUOS

  16. Uita-i ceva important .
    Aseara la OTV ,teatrul fantasio din Constanta cauta vedete si unde a aparut un baiat sau domn care a cintat o melodie dedicata primului marinar al tarii fiind prezentata ca atare atit de diacon,,, cit si de meneger, va rog sa faceti cit mai repede rost de ea pentru a fi promovata pe toate blogurile din lume ca hit in memoria celui mai iubit marinar al tarii ,cinste si onoare celui mai iubit conducator al romanicai.
    Am spus memorie ? nu nu e gresit ,noi suntem vii iar mastile vor cadea la auzul acestor versuri pline de har.

  17. Ma intreb si eu, apropo de masti. Cum or fi
    “Mascatii” de la Interne, cand isi dau mastile jos? Si ei sunt oameni? Sau roboti? Au familii?
    Pot fi si buni? Au sentimente?
    As fi curios sa aflu…

  18. La tăţi ni-i greu,dom Ciutacu!Tăţi purtăm măşti uneori!Emisiunea mie mi-o plăcut la nebunie.Fătuca ceia,Maria Dinulescu o arătat ce are-n căpşor şi noi tăţi am văzut ce era di văzut!q.e.d.

  19. Si acum vedem cum concepe D-l Ciutacu sa-si vinda imaginea bine:”…sunt un soi de mancator de oameni. Sigur ca n-am mancat inca pe nimeni in direct…, dar asta-i imaginea”.
    Daca credeti ca in acest fel imaginea Dvs. se vinde bine, gresiti! Macar folositi un limbaj mai elevat, cu care ne-ati obisnuit, si va iertam. Indraznesc sa va amintesc de “Divina Commedie” a lui Dante Alighieri, in care se descrie coborarea lui in Infern, trecerea prin Purgatoriu, apoi…las la sfarsitul paragrafului! Si ce scrie la intrare in Infern? Mult utilizatul citat: “Abanadon all hope, ye who come here!”. Pai, nu este poetic, nu-i demn de pana unui jurnalist?
    Si in felul acesta poate imaginea Dvs. nu va fi distrusa decat intr-o mai mica proportie. Si, hai, sa dam finalul: apoi…se descrie ascensiunea lui Dante in Paradis. Ce ziceti? Nu suna mai bine decat ceea ce ati cris Dvs.?

  20. Domnule inginer jurnalist de exceptie. Urmaresc cu atentie emisiunea dvs., sinteza zilei s.a. Apreciez seriozitatea in tot ce abordati,rigurozitatea cu care tratati subiectele si meticulozitatea in dezbateri.
    De ce masti? Nu voi spune lucruri noi, dar,poate o confirmare inplus nu strica. Asadar:
    – Stitimai bine ca mine ca in viata exista “REALITATEA TRAITA” de fiecare intr-unanumit moment, context dat. Exista o imagine pe care traitorii acelei realitati vor sa o ofere celor care-i vad si ii asculta. Exista o imagine rezultanta, aceea a modului cumea a fost perceputa de martorii trairilor acelei realitati simai exista o REALITATE IMAGINARA transmisa de traitori si de martorii acelei realitati, acelor trairi celor ce n-auvazut-o sin-au auzit-o.Vedeti? Nimic nou! Aceste “Realitati Imaginare” ii putem spune: adevar ,basm, fabulatie etc. Acum: Stimca doar oamenii foarte capabili sunt in stare sa-si asume riscuri, responsabilitati pentru a rezolva problemele cu care viata confrunta oameni,vieti, sorti destine. Ei pot gasi portile pentru a iesi victoriosi, le pot crea cind nu-s prin talent, eruditie, efort pragmatic creativ etc. Dar citisunt ei? Citi din cei care sunt o fac ? Din varii motive putini sunt,maiputinio fac. Multi ba poate chiar prea multi dau cu oistea-n gard chiar cand toate portile-s deschise, nu vorbesc ca numarcheaza de la jumatate de metru cupoarta goala, ca-si dau cu stangulindreptul etc.Iata impostorii ar spune unii! Iata cei care vand fabulatii=minciuni crezand ca vand basme unor copii stiind ca-n fiecare ome un suflet de copil care dainuie o viata si care e usor de pacalit, de cucerit chiar cand are experienta. Dar daca-si dau seama acesti copii?… Ei si daca ce? el si-a vindut masca drept o realitate. Fetele autentice conving mai greu, pentru ca nu se asteapta sa fie puse in situatia de a demonstra ca aceea e fata lor autentica,originala. Pe cand mastile vin cu lectia pregatita pentru a demonstra ca masca lor e inclusa-n structura fetei,personalitatii… Unele aspecte tinsi de psihologiaindividuala, de grupetc.Prin anii ’75-’80 venise multistudenti straini. Dinmotive pe care nule expungaseau rapid femei de toate virstele, categoriile cu care intrauin interferente de unanumit tip. Repede ajungeau la concluzia ca toate femeile din Romania-s la fel, ca au dreptul sa abordeze la felorice femeie si li se parea curios de ce unele nu accepta. Tocmai acestea erau “ciudate” acestea pareau “cu masca”, joaca teatru,nuneaparat la “MASCA” lui Malai Mare….
    Interesant mi se pare mie si va semnalez si eu desi-s convins ca a-ti sesizat ca in Romania Social Democratia nu vede,nu cauta solutii reale pentru problema saraciei, etc. Cred ca oferind ajutoare, mila prinegalitarism la nivel de subzistenta rezolva problema isi ating scopul. Spun asta nu pentru ca alte formatiunipolitice ar face altceva, dar ei se pretind de stinga!
    Cine? Cind? Cum? isi va asuma in ROMANIA o reforma a COMPETENTELOR pe baza valorii COMPETENTELOR SPECIFICE? asta ma intreb eu. Toti fac “Reforma clasei politice = maiputini, sa se imparta beneficiile siprivilegiile la maiputinica la mai buni…
    Reforma invatamintului = sa coste maiputin inrest Dumnezeu cu mila…..
    Reforma insanatate? Copiem de la Francezi, Italieni etc. modele la care statele respective au renuntat tocmai pt ca erauineficiente. Si daca asta nu merge: Reducem spitale eventualle capusam ca industria in ’90; Subfinantarea ramine si la altii sunt scutiti de plata CAS dar cineva+ Statulplateste ptr ei. Bani CAS sunt ai CAS si nu ai guvernului. Pleaca valori autentice si/sau potentiale-nlumea larga,vin “umpluturi”, dezastrul se va adinci, malpraxisul in Romania e mai mic ca-n USA dar va deveni fenomen de masa! etc.. Taxa pe alimentatie “nesanatoasa” e taxa pe masa saracilor, pusa de miniti “nesanatoase” doar pentru bani la buget. Si altii au legi de salarizare pe criterii profesionale, de competente valorice, performante si randament profesional…Dar sunt intre siintre si la stat sila particular. Renunta statul la scoli si spitale dar e pregatita din toate punctele de vedere comunitatea sa le preia si inca ..intr-o forma mai buna…
    Aste-s reforme? Nu categoric sunt doar “masuri conjuncturale, nici macar pompieristice” un teatru de “mascari si mascarici” nici macar un bal mascat autentic.
    Scuze ca v-amplictisit. Am vrut doar sa va arat ca va sustin in demersurile jurnalistice si si de la sinteza zilei unde nuantarile tin de invitati. Imipare rau ca nu mai e printre cei vii un alt geniu O.Paler – ar fi avut multe de spus. Dar sunt convins ca spiritul sau ar avea un suris trist si dureros in realitatea data a Romaniei.
    Mult noroc in tot ce faceti-Dumneavoastra, familiei si celor cu care colaborati.
    Cu respect PICU

  21. Toate lucrurile,conceptele sau teoriile trebuie sa aiba un anume ambalaj pentru a fi mai usor vandute,asimilate sau acceptate.Cum in majoritatea cazurilor,pentru a supravietui,omul trebuie sa se prezinte ca o marfa va recurge la masca.Problemele apar,asa cum bine a subliniat cineva intr-un comentariu anterior, atunci cand “mascatul” nu e capabil sa-si asume exigentele mastii,ale personajului ce se vrea aparentat.Cei care reusesc sa-si asimileze mastile intr-atat de bine incat sa-i coste sa faca ei insisi diferenta intre masca si chipul real vor deveni oameni de succes,solvabili public,credibili.Si se vor simti atat de bine cu masca incat in putine momente din viata vor fi dispusi,capabili sau obligati sa revina la chipul real.Moartea,bolile incurabile,falimentul,dezastrele sunt cele mai eficiente demachiante.

  22. pe aceasta tema a mastilor prezentate in public, recomand a se citi “The 48 rules of power” – Robert Greene, in care se discuta, printre altele, exact aceasta tema. Folosirea mastilor este descrisa ca fiind un act necesar, pentru a detine controlul, a detine “puterea”, pentru ca participantii la o discutie sa afle cat mai putine lucruri despre persoana ta adevarata (se aplica binenteles si la actiuni). Astfel, aceste masti pe care toti le purtam, sunt un fel de scut de aparare pe de o parte, dar si o potentiala arma, facand pe altii sa creada altceva despre tine. Cartea ofera mai multe detalii de ordin psihologic, cat si exemple cunoscute din istorie.

  23. “Daca fiecare om e iata cum devenim o masca a acestuia” pornind de la ideea ca”barbatule oglinda femeii” si/sau”femeia oglinda barbatului” atunci Barbatul e o maca creata de femeie si Femeia o masca crata de barbat.
    Cu respect

  24. Măştile merg aşa de bine, pentru că nouă ne place să trăim prin transpunere. Ne place să fim nu noi înşine, ci eroii din telenovele. De-aia prin măştile, pentru că realul este prea real, plictiseşte. Măştile ne suscită interesul, ne stârnesc, am vrea dintr-o dată să fim ca ele..

  25. Spatiul public in care va prestati meseria de jurnalist de investigatie, de analist politic s-a tot largit dupa 1989, odata cu redescoperirea, redobandirea libertatii de expresie.Presa din Romania a fost si este plina de dispute privind chiar si “locul” pe care se pozitioneaza un jurnalist.Prinde bine la imagine, si se vinde bine.
    Fiecare jurnalist isi incepe cariera cu entuziasmul varstei, si mai fiecare are o nestramutata incredere ca este cel mai bun; si aceasta incredere ii da putere sa se avante in lupta pentru dobandirea inca unei trepte pe scara valorilor.
    Asa a facut si domnul Ciutacu; ceea ce a dobandit pana acum a fost asezarea caramizii peste caramida pana cand a devenit cunoscut, apreciat pe treptele pe care publicul i-a rezervat; dat fiind faptul ca si dansul prin public traieste.Din pacate nu poti fi pe placul tuturora, ceea ce insa nu inseamna ca nu esti valoros.Este omul care este caracterizat prin : ce-i in gusa si-n capusa fara masca. Tocmai din aceasta cauza il apreciem si-l rugam sa nu se impiedice de cate “un ciot” si sa mearga pe acelasi drum. Succes.

  26. Bine,poftim parerea mea: ¨Personalitatile¨ de fapt sunt nulitati.Nu au nimic in spatele mastii pe care o afiseaza.Si ma refer indeosebi la personalitatile stralucitoare la exterior,care odata luate la bani marunti te lasa….praf.Si atunci gandesc altii pentru ei/ele.Pentru ca,vorba ta,imaginea vinde.Pe cine crezi ca intereseaza ca fata de la pagina x are sau nu doua facultati si 3 masterate?(ca un exemplu,utopic,intr-adevar,pentru ca fetele dezbracate de obicei sunt fete dezbracate si de creier).Si atunci daca nu ai baza,temelia,zidurile,iesi in public doar cu tencuiala.Adica cu masca.

    Pe de alta parte,cei ca tine,de exemplu (tie nu trebuie sa iti fac descrierea),afiseaza o masca probabil din pura frica.Pentru ca stim cu toti ca uneori sinceritatea e sora cu prostia.A spune sau a face ceva poate avea consecinte nefaste asupra ta sau asupra celor dragi.Si atunci te protejezi,si iti protejezi imaginea,a ta si a altora.Si mi se pare normal.
    Doar ca exista o limita pana la care mergi.Cu cat esti mai destept si cu cat ai mai mult tupeu ,cu atat mai departe iti trasezi limita.Tu,Badea,si putini altii aveti tupeu sa spuneti tot ce doriti,tot ce ganditi,pana la o limita,fara sa va fie frica ca a doua zi numarul celor care va urasc creste exponential.Iar asta e admirabil.Pentru ca ce vorbiti nu are treaba cu viata voastra personala.Atunci cred ca se schimba lucrurile.Asa e in meseria voastra,dar si in viata de zi cu zi.Pentru ca oamenii sunt slabi si sensibili in fata adevarului.De aia invitatii tai se simt ¨mancati¨.Omului trebuie sa ii spui ce vrea as auda,nu ce gandesti tu.Si cu atat mai greu,ca ce transmiteti voi este public.Fiindca e vorba de oameni.
    J.Clarkson,de exemplu,daca il stii,mi se pare cea mai transparenta (posibil) persoana publica.Daca are chef sa desfiinteze ceva(masina sau om) o face.Nu stiu daca e bine sau e rau.

    Cat despre doamna/domnisoara Dinulescu: este actrita.Femeia probabil poarta o masca (sau mai multe) fara sa isi dea seama macar…Deci nu e cel mai bun exemplu ales de tine.
    Atat.Ma scuzi pentru cantitate (eventual si calitate)
    Succese!

  27. excelenta descrierea “mimozei” Maria … am vazut-o jucand bine ca actrita, insa toata “joaca” de-a Filofteia parca nu a dat bine in contextul emisiunii (si cred ca nici in “emisiunea” lui Poponet nu va da bine daca o tine tot asa). Cat despre masti, cred ca unele sunt folosite ca mijloc de protectie – a nu-ti arata vulnerabilitatile, sensibilitatile, emotiile, poate folosi la a nu fi “inteles gresit” sau luat la misto in minunata societate in care traim, altele pot fi chiar mijloc de amuzament – iti creezi o masca de dur, de nepasator etc. si multi “inraiti” o iau de buna … alteori poate fi chiar o fateta a personalitatii respectivei persoane .. un alter ego pe care il “show off” in public.

  28. Ce va face sa credeti ca in particular oamenii la care va referiti nu poarta o alta masca?
    Parerea mea este ca din pacate “mastile” sunt necesare pentru ca ascund imperfectiuni sau menajaza imperfectiuni. Daca ne-am vedea intre noi cum suntem defapt si ,mai ales, cum gandim defapt, lumea s-ar transforma intr-un iad.
    La adapostul unei masti acele personalitati vand o marfa pe care nu o poseda.

    PS: comentariul dvs relativ la intalnirea cu sov mi-a lamurit niste nedumeri. thx!

  29. Maria Dinulescu o fi o actrita, buna sau nu, inca nu-i timpul sa hotaram. Oricum, in direct, “joaca” ieftin!!! Mi-am tras vreo trei cascaturi si mi-am impus lejer sa nu ma enervez pe timpul prestatiei domniei sale pentru ca are un singur atu: e frumoasa! Din punctul meu de vedere, numai Badea si Oana Dobre nu venisera cu alta masca decat cea purtata de obicei!!! Odihnitori. Cat il priveste pe Bendeac…e mai bine sa stea acasa si sa repete in fata oglinzii orice-i doreste inimioara. In direct, fara a imita pe cineva…e penibil!

  30. Relatarea faptelor sunt prezentate obiectiv dupa ce dumnealui a fixat cateva repere temporale si spatiale: saptamana aceasta, emisiunile Vorbe Grele si Sinteza Zilei.
    Relatarea jurnalistica este facuta din perspectiva povestitorului, respectiv D-l Ciutacu ca organizator si participant activ, iar in a doua parte ca mesager al intamplarii, in calitate de „privitor”.Registrul predominant este cel jurnalistic. Limbajul folosit este comun, dar nu este de loc lipsit de o naturalete atat de caracteristica D-lui Ciutacu. Prin aceasta naturalete, de o profunzime specifica, dumnealui reuseste sa ne faca „participanti virtuali” la intamplarile relatate.
    In stilul acesta publicistic insa putem descoperi niste interiorizari („Ca, dincolo de faptul ca nu cred in fenomene paranormale si-n egergii facatoare de minuni, deci reprezint o cauza pierdita, sunt un soi de manactore de oameni”) care provoaca stari tensionale interogatii (”La ce folosesc mastile din spatiul public?”)
    Nu lipsesc nici figurile de stil, dar ele sunt mult reduse. Epitetele pe care le foloseste dumnealui au rol caracterizor: ultramediatizata actrita, platitudini debitate, aer voit olimpian, luciu de cocleala.
    De fapt este stilul unui om care nu se ascunde in spatele unei masti. Bravo!

  31. maria dinulescu a fost de-o falsitate grosolana,dar ma intrb cum de prietenul nostru Mircea B. a accepptat un pupicurism asa pe fata? cat despre masti; cred ca multi le folosesc pentru as-i ascunde adevarata fata.

  32. Citind comentariile de pana acum am mai realizat ca noi avem nevoie de masca si ramanem cu masca. Chiar si pentru noi. De ce?
    Care dintre noi are curajul de-a se vedea de chiar, asa cum este? Care isi pune problema cinstit de a se privi cu ochi critici pe sine insusi? Probabil este si imposibil.
    Dar cati ne facem aceasta fotografie interioara? Nu avem nici curajul si nici dorinta sa aflam. Si atunci luam o anumita masca si jucam un rol ales de noi insine.
    Mai bine sau mai rau. Viata trece si vine un moment cand nici nu mai stim cu adevarat cine suntem; noi (de noi insine necunoscuti!)sau rolul jucat (si crezut intr-un tarziu).
    Cum bine arata CC Jung constientul, inconstientul si subconstientul ne domina si conduce activitatea,probabil si felul de a fi.
    De aceea, cred eu, ca ne aflam intr-o strada infundata de unde este problematic sa iesi…

  33. Inainte de 89, mastile erau 2 – el si ea. In spatele lor, erau masca langa masca (una mai perfida decat alta si alta mai delationista decat una, or, si una si alta, predispusa la tortionari), dar nu se vedeau decat selectiv, fara insa a avea cumva curajul sa le infrunte pe cele 2, el si ea.

    Cine avea curajul sa iasa din gregaritate mascala? Era clar ca existau la o adica suficiente masti caricaturale, slugi ale primilor masti ale tarii, care sa condamne demascarea si sa duca la “re”edumascarea chipurilor care in momente de luciditate isi aflasera asemanarea.

    Amu, dupa 89, cele 2 masti, el si ea, au ajuns sa fie luate in desertul “democratiei” si mastile ce mai ieri erau fie in umbra, fie in penumbra sau adumbra celor 2 masti, au iesit la iveala (dupa ce si au luat bine portia de exemplificare antinationala a tiraniei, nesimtirii, urii si persiflarii, ticalosiei) si se expun in aroganta celei mai josnice dedublari, tocmai spre amagirea unui popor cu ereditate in ceea ce priveste mastile rosii si cu predispozitie in ceea ce priveste mastile cenusii.

    Treaba este ca mastile urmase au invatat ceva din lectia celor 2 masti, adica rocada de masti sau traseismul si negotul votului. Toate acestea au fost spre a conserva spectacolul celei mai grotesti tragedii a sistemului ticalosit incuibat tarisoarei si spre a reinventa amagirea cea mai chinuitoare a dramei de a alege mereu intre analogia celor 2 masti; astfel ca din 2 alegem una, nu mai avem parte de 2 ci de 1, cam asta a adus nou “democratia”. Putem injura mastile, o faceam si inainte, chiar daca in soapte care pana la urma au innabusit prin momentul 89 cele 2 masti, INSA nu le a sufocat si pe cele conexe; iar acum cele din urma sunt putin cam diverse si mult prea perverse spre a fi dezvelite in hidosenia lor;

    Si poate ca daca nu erau arse dosare si poate daca DNA ul nu s ar mai misca selectiv si poate daca intr o buna zi s ar hotara natiunea sa si termine ce a initiat in 89, adica sa si duca la indeplinire Proclamatia de la Timisoara, nu doar punctul 8, atunci am avea poate sansa de a rupe mastile si a putea avea inaintea ochilor goliciunea pustiului unui chip care de foarte multa vreme si a pierdut nu doar uzul asemanarii ci si ratiunea unui chip care a luat cinic forma mastilor sau a mastii.

    DAR, iata ca mastile au avut grija sa induca starea de indiferenta, starea de inertie in criza, starea de aservire, starea de utopie (adica de imposibila iesire din cacat), tirania nesimtirii si tupeul vanitatii care umileste si striveste constiinta, tocmai spre a putea sa isi bata joc de o tara intreaga in cel mai caricatural chip posibil pozand oficial, fireste, intr o masca preocupata de tara si problemele ei, dar nefiind altceva decat ticalosicratia in cel mai mizer mod cu putinta, adica cealalta masca.

    In fapt, cred ca JOS COMUNISMUL insemana JOS CU MASTILE, nu doar cele 2 ci si cele care le au urmat peste ani;

    Din nefericire nationala, au cazut doar cele 2 si poate inca vreo cateva, restul au trecut la reinventare, si clumea ca au atata imaginatie ca le merge si le va merge in continuare;

    asta pana cand aceia care in 89 la Timisoara, apoi in tara, au iesit cu chipul luminat de asemanare si au fost amagiti prin caderea celor 2 masti, plus un bonus firav al altora; astazi, sub masca europenitatii, sub masca tendintelor globalizarii, sub masca ticalosicratiei sunt aceiasi germeni ai plagii care a adus pe chipul Romaniei o masca ce aminteste de toate stigmatele care s au abatut inainte vreme peste locurile de unde candva a descalecat Sfantul Andrei si unde au suportat si suferit acei fara de masca suferinta si bataile mastilor uraciunii;

    In general acei care nu sunt predispusi la masca au cam sfarsit dramatic, rar tragic, niciodata hilar (asta doar pentru masti, fiinca doar ele pot sa acopere prin ras pe cei cu chip spre asemanare) Ar fi destui pentru a I aminti aici, dar doar cine cauta destine facile precum cele ale mastilor nu I poate nici vedea si nici nu le poate auzi strigatul in pustie… care nu si au vandut nici chipul pentru o camasa si nici asemanarea pentru 30 de arginti

    Mastile merg pentru ca au exercitiul vremurilor iar natiunea intr o majoritate si a asumat masca prin ereditate fie pavloviana fie prin masca ierarhica (cele mai multe avand tentatia vindicativa)…

    In rest, ferice de acei ce inca mai au macar momente de luciditate ale chipului intru asemanare, fiindca fara ei, de multa vreme tarisoara si globul s ar fi prapastuit infinitului din univers…

  34. Indraznesc sa arunc cu piatra : cam cat de slab trebuie sa fie un om, ca sa isi ia de bunavoie masca ( “de argint” ) pe fata ? Ar trebui sa va spuna cineva ca ” IMPARATUL E GOL, dragii mei” ! Dar…pentru ca va simtiti bine in mastile voastre, va doresc mult succes !!!

  35. maria dinulescu e doar o fufa cu pretentii intelectuale. cunoastem genul, s-a fumat cu placere.

  36. Dinuleasca aduce aflarea in treaba ca metoda de lucru la nivelul afectarii de fufa… iata un grad de ridicol al mastii, prost, foarte prost jucate

  37. Cine nu a purtat niciodata o masca sa arunce primul cu pietre, parerea mea. Restul e doar ipocrizie dusa la extrem.

  38. offtopic: cred ca Mitrea a candidat pentru a se distanta putin de C. Diaconescu, ca a fost o lovitura de teatru… ca sa inserez in context si mastile…
    ontopic: sper ca impresiile provocate de M. Dinulescu s-au mai sters din memorie. Oricum, uneori prea multe intrebari existentiale strica.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.